woensdag 1 februari 2012

De hel van het shoppen met een peuter

Winkelen. Hier worden de meeste mensen erg vrolijk van. Kleding, spulletjes voor in huis, speelgoed noem maar op. Ik kan er wel vrolijk van worden in ieder geval. Ook gezellig met mijn zoontje winkeltjes af en samen wat eten en drinken.

Of tenmiste, dat was zo. Tegenwoordig vind ik er niets aan om met mijn, pas net aan zindelijke, peuterpuber de stad in te duiken.
Maar dat heeft niets met hem te maken. Integendeel.

Vorige week had ik nog een souvenir nodig voor mijn zus uit Duitsland. Dus ik dacht, gezellig met Jayden de stad in. Lekker vroeg, dan gaan we samen lekker bij de bakker zitten met een croissantje en wat drinken.
Zo gezegd, zo gedaan. Het begon super. Jayden was net als ik goed gemutst en wilde perse 2 ham-kaas croissantjes. We hebben grapjes gemaakt, gelachen en hebben het heel gezellig gehad. appelsapje erbij en toen was het tijd om de stad in te gaan. Winkelen! Tot:......
"Mama, ik moet even plassen...''

Dat is in principe een fantastisch iets. Jayden plast niet in zijn broek en geeft aan dat hij even naar de WC moet. Dus ik, de tevreden moeder die ik ben, vraag trots aan de kassière (VAN DE BAKKER BART, KLEIWEG 67 IN GOUDA!!)  of mijn zoon gebruik kon maken van het toilet.  
En het antwoord was: "Nee, wij hebben geen toilet''
PARDON?!
Toen ik me hardop afvroeg wat ze dan zelf deed als ze moest plassen, kreeg ik als antwoord dat er wel een toilet is, maar geen klanten toilet. Ik probeerde beleefd te blijven, en haar te overtuigen om een uitzondering te maken ondanks mijn verbazing. Want er zijn tafeltjes waar je kan zitten, er word drinken verkocht wat je aan die tafeltjes kan nuttigen, maar geen toilet?

 Jayden is net 3. Niet alleen kan hij zijn plas niet lang ophouden. Hij heeft korte beentjes, en het duurt dus nog langer om een andere plek te bereiken waar hij WEL mag plassen.
Ze zei het te begrijpen, maar ze mocht geen uitzonderingen maken. Er waren ovens achter en hij zou niet verzekerd zijn als hij zich zou branden.

Ok. ik had geen tijd om te discussieren. Ik stond met mijn zoon naast me die moest plassen dus die doos mocht van mij apart door de grond heen, ik moest een toilet vinden voor Jayden en snel. De ''Bakker-bart-doos'' vertelde me dat het dichtstbijzijnde toilet bij de HEMA was. Iets verderop in die straat. Gelukkig had Jayden zijn croissantjes zo goed als op dus we hebben onze spullen gepakt, en zijn naar de HEMA gerent. Gelukkig kon Jayden het ophouden! Dus na zijn plasje dachten we lekker verder te winkelen.
Next stop: BLOKKER (ook te vinden op de KLEIWEG 24, GOUDA). En toen:

"Mama, ik moet poepen..'' Oke, daar gaan we weer. ''Mevrouw, mijn zoontje moet nodig, mag hij even bij jullie naar de wc?'' Dat moest het meisje nog even navragen. Maar zelfs toen ze aangaf hoe klein mijn ventje was was de andere mevrouw onverbiddelijk. ''Nee mevrouw, wij hebben geen klanten toilet, gaat u maar even naar de HEMA.''
Nu was ik het punt van irritatie voorbij. Jayden is 3 jaar oud. Als ze dat tegen mij zouden zeggen begrijp ik dat. Maar een klein jochie van amper 3 jaar oud, waarom mag hij niet gewoon even naar de wc?! Het is dat ik dat Jayden niet aan wil doen, maar ik had het zijn goed recht gevonden als hij het daar gewoon op de grond liet lopen. Ik kan me niet voorstellen hoe ik zo'n klein kind wat net aan zindelijk is zou moeten weigeren om gebruik te mogen maken van de wc.

Ik vind het schandalig. Niet alleen kinderen maar ook bejaarden die het niet lang kunnen houden worden geweigerd. Waar gaan we toch heen met z'n allen. Dit is toch niet menselijk meer?
Ik vind dat dit bij mensen onder de aandacht moet komen. Want het gebeurt vaak. Veel te vaak.
Gelukkig kunnen we met z'n allen wel rekenen op de goed service van de HEMA. Die mensen begrijpen tenminste dat het een stuk prettiger winkelen is als je kind af en toe even mag plassen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten